„A good photo­graph is knowing where to stand.“
– Ansel Adams – 

Photo loca­tions

A high­light for land­scape photo­graphers in Germany 

All good things come in threes. I still have unfi­nished busi­ness here in the Oden­wald, in this gorge. I have been here twice before, wanting to capture the beauty of this impres­sive gorge. But twice it didn’t work out. Once there was simply no water in the gorge because I had waited too long after the rainy days. Another time, there were simply too many hikers there and I couldn’t really get into my stride as a photo­grapher. The only pictures I took were ones I wasn’t happy with. My hopes were now pinned on attempt number 3.

Read » 

Das Poten­tial von Ligh­t­room-Masken richtig nutzen 

In diesem Beitrag gibt es ein ausführ­li­ches Tuto­rial über die Masken in Ligh­t­room. Gerade für ein Einsteiger ist es am Anfang etwas schwierig zu verstehen, was man mit Masken alles anstellen kann und welche Wirkung die selek­tiven Anpas­sungen erzeugen können. Deshalb geht es dieses mal etwas mehr um Masken-Basics, aber viel­leicht ist auch der ein oder andere Tipp für die bereits erfah­renen Ligh­t­room-Nutzer unter euch dabei.

Read » 

The power of selec­tive masks 

Ansel Adams did it, so why shouldn’t we? We’re talking about selec­tive adjus­t­ments. In recent years, Adobe has perfected selec­tive masks in Ligh­t­room. The possi­bi­li­ties are enormous and diverse. But it hasn’t neces­s­a­rily become any easier. In this BLOG/VLOG, I provide an insight into editing with selec­tive masks. See for yourself.

Read » 

Time blen­ding – why it pays to focus on just one image 

Tonight will be a piece of cake. All weather models are predic­ting a beau­tiful sunset. I arrive on site in good time and am pretty sure what I want to photo­graph and how. My tripod, camera and filters are set up in no time, and the sunset is already looking really great at sunset. Now I just have to wait until it really kicks in. But wait a minute, has it already faded a little between the last two shots? Yes… what now? 

Read » 

Nether­lands classics 

Oh man, what’s wrong with my timing? Pheno­menal golden light shines on the land­scape in front of me. I look at my car’s spee­do­meter. I’m already going a little too fast. And there are speed cameras ever­y­where here in the Nether­lands. Two more turns. Damn, another red light. Maybe it’ll stay red for another 10 minutes, who knows. Just a few more metres and I’ll reach the car park, but then the great light was gone. But the clouds look promi­sing. Don’t give up too soon, I thought to myself, and we set off along the path past these beau­tiful wind­mills in the Netherlands.

Read » 

Incre­dibly diverse — the dune land­scape of the Netherlands 

Phew… I worked up a sweat again. I had already realised that the condi­tions were going to be fanta­stic that evening. I had scouted out a spot, but hadn’t had time to check it out yet. It should actually be fine if I get there early and have a look around. However, I hadn’t reckoned with my children and so — as a father of two — I ended up with less time than I had hoped. But see/read for yourself.

Read » 

Bild­be­ar­bei­tung in Luminar Neo 

Skylum had asked me if I knew Luminar? Yes, I said, of course! But so far I’ve only ever used it for one or two effects as a plugin in Photo­shop. Perso­nally, I think the color harmony func­tion is bril­liant. Luminar has changed a lot in the last few years. Can it also prove itself as a “stand-alone” in a complete image editing work­flow? And has it really become as fast as promised? Let’s find out in this BLOG/VLOG!

Read » 

Ein Morgen am See 

Obwohl ich im Winter für den Sonnen­auf­gang wesent­lich später hätte aufstehen müssen, als jetzt, wo es schon bald Früh­ling wird, bin ich kaum zum Foto­gra­fieren unter­wegs gewesen. Aber heute habe ich mich über­wunden, denn ich wollte eine träu­me­ri­sche Aufnahme an einem See mit Morgenrot aufnehmen. Also raus aus den Federn, solange die Familie noch schläft und los zu einem nicht all zu weit entfernten See.

Read » 

Fokus-Stacking in Photoshop 

Was ist denn das? Als ich joggend an diesem Baum­stumpf vorbei­lief, hatte ich direkt den Plan für die nächste Stunde im Kopf. Ich lief nach Hause, duschte mich schnell ab und fuhr mit dem Fahrrad zurück zu der Stelle im Wald. Ich wollte das Abend­licht nutzen, um diesen Baum­stumpf samt Kame­ra­aus­rüs­tung erneut einen Besuch abzu­statten und ihn zu foto­gra­fieren. In diesem VLOG/BLOG widmen wir uns dem kompletten Prozess des Fokus-Stackings, von der Aufnahme vor Ort, bis zur Bild­be­ar­bei­tung in Ligh­t­room und Photo­shop. Beson­ders inter­es­sant für die Foto­grafen unter euch. 

Read » 

Spooky atmo­sphere in the Allgäu nature 

What was I thin­king? I quickly disco­vered this small pond near our accom­mo­da­tion, but how do you get here? There doesn’t seem to be a path, at least not on any hiking map. Various map and outdoor apps don’t show anything either. And yet I’m now walking through the dark­ness. In the fog. There must be a way and I want to find it before sunrise. Read the blog to find out if and how I managed it. 

Read » 

On the go in dense fog in the Allgäu 

I grab my ruck­sack and quietly close the door of the vaca­tion apart­ment on the farm behind me. It’s still pitch dark outside and I’m comple­tely unfa­mi­liar with the surroun­dings, but I set off to take photos anyway. At last, after what feels like ages. I know that the area around the farm is partly untouched nature. So off into the unknown. There’s always some­thing to photo­graph. But this time I don’t even know which direc­tion is best, I have to let my intui­tion guide me. Will anything come of it? Let’s see what this land­scape here in the Allgäu has to offer. This morning will show. 

Read » 

6 methods to create the Orton effect 

Im heutigen VLOG/BLOG gebe ich euch insge­samt 6 Methoden an die Hand, wie ihr mit Ligh­t­room oder Photo­shop schnell und einfach den soge­nannten Orton-Effekt auf eure Bilder legen könnt. 

Der Orton-Effekt ist ein märchen­hafter, male­ri­scher Look der euren Bildern ein wenig Glow und Soft­ness verpasst. Mysti­sche Stim­mungen werden so noch etwas verstärkt, Nebel oder Dunst wirken noch etwas kräf­tiger und geheim­nis­voller, Struk­turen im Wasser etwas weicher. Der Effekt selbst stammt aus der analogen Foto­grafie von Michael Orton. Dieser benö­tige zwei Bilder dazu. Eins scharf und etwas über­be­lichtet und ein weiteres über­be­lich­tetes unscharfes Foto. Diese hat er dann in der Dunkel­kammer über­ein­ander gelegt, und so entstand der Look, der mit Orton-Effekt heute bekannt ist. Dank der digi­talen Foto­grafie, müssen wir diesen zwei Aufnahmen nicht mehr tätigen, sondern können den Effekt ganz einfach, und vor allen Dingen auch präziser und feiner in Ligh­t­room und Photo­shop nachbauen.

Read » 

Subscribe to my newsletter

Keep up to date with my work via email